سفیر افغانستان در روسیه:کابل و مسکو به توسعه همکاریها با یکدیگر نیاز دارند
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

مسکو - ˈعزیزالله کرزیˈ سفیر افغانستان در روسیه با اشاره به منافع مشترک دو کشور گفت: کابل و مسکو به توسعه همکاریها با یکدیگر نیاز دارند و حرکت در این مسیر به نفع دو کشور خواهد بود.

ˈکرزیˈ روز شنبه در گفت و گو با ریانووستی با بیان این که مرز افغانستان و روسیه همیشه مرز صلح بوده است ، به لشکرکشی شوروی سابق به کشورش اشاره کرد و افزود: متاسفانه یک سوء تفاهم موجب وقوع حادثه بسیار ناگواری شد که برای هردو ملت فجایع زیادی به بار اورد

سفیر افغانستان درروسیه با ابراز تاسف از این حادثه بزرگ تاریخی گفت: از مسایل دیگر ناشی از این حادثه می گذریم، ولی عواقب بسیار ناگوار ان این بود که پای نیروهای خارجی را به خاک افغانستان باز کرد و این کشور را به میدان مداخلات و جنگ تبدیل کرد.

وی افزود: زمانی که ژنرال ˈبوریس گروموفˈ فرمانده نیروهای شوروی سابق در هنگام خروج نیروهای تحت فرماندهی خود از افغانستان گفت که ما دیگر به افغانستان برنمی گردیم، فکر کردیم که منظور او این است که روسیه بعد از این نمی خواهد سلاح بدست به افغانستان بیاید.

کرزی گفت: اما به زودی فهمیدیم که روسیه دیگر به هیچ شکلی نه در عرصه سیاسی، نه اقتصادی و نه اجتماعی به افغانستان نمی اید.

سفیر افغانستان تشریح کرد که مناسبات بین کشورش و روسیه قدمت بسیار دیرینه دارد و دو ملت از دیرباز با یکدیگر دوستی کرده اند.

وی با بیان اینکه نیروهای خارجی طی قرون متمادی در افغانستان مداخلات گوناگون انجام داده است، افزود: اما مناسبات روسیه و افغانستان از زمان پتر کبیر تزار همیشه خصوصیت ارام و بالنده داشته است.

کرزی گفت: مردم افغانستان زمانیکه امریکا و حتی اروپا را هم نمی شناختند، در باره روسیه معلومات زیادی داشتند و حتی انقلاب سوسیالیستی سال 1917 هم بر این مناسبات تاثیر منفی نگذاشت و مناسبات بین روسیه و افغانستان همچنان توسعه یافت.

وی با اشاره به حضور کشورهای مختلف در افغانستان و عدم حضور روسها در کشورش گفت: خلاء بزرگی از عدم حضور روسیه در افغانستان بوجود امده بود و این مساله را به رییس جمهوری افغانستان یادآوری کردم و برای پر کردن این خلاء ماموریت سفارت کشور افغانستان در روسیه را برعهده گرفتم.

سفیر افغانستان در ادامه سخنان خود افزود: در دیدار با سران روسیه این مساله را مطرح و یاداوری کردم که این کشور منطقه مهمی را از یاد برده است.

کرزی گفت: بسیار خرسندم که رهبری روسیه سخنان مرا درک کردند و در سفر رییس جمهوری افغانستان به این کشور مسایل مختلف مطرح شد.

وی افزود: خوشبختانه بسیاری از مسایل میان روسیه و افغانستان حل و فصل شده است و توانسته ایم فصل جدیدی را در مناسبات میان دوکشور بگشائیم.

سفیر افغانستان از مهم ترین مسایل موجود در منطقه به تروریسم و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد که بر اثر آن امنیت منطقه به خطر افتاده است و گفت: کشورهای منطقه برای مقابله با این تهدیدها با یکدیگر همکاری کنند.

وی در پایان سخنان خود با بیان این که در اینده نزدیک نیروهای خارجی از افغانستان خارج می شوند، اظهار داشت: نیروهای امریکایی و اروپایی در آینده ای نزدیک از افغانستان خارج می شوند اما مردم روسیه و افغانستان در این منطقه در کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد و باید روابط و همکاریهای خود را توسعه بخشند.


March 9th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها